Reklama
  • Wtorek, 22 listopada 2016 (13:05)

    Najlepsze sposoby na zajady

Nie dodają urody, do tego są bolesne i uciążliwe. Dokuczają nie tylko dorosłym, ale także dzieciom. Znamy sposoby, jak sobie z nimi skutecznie poradzić!

Reklama

Skąd się biorą bolesne pęknięcia w kącikach ust?

●Zajady to tak naprawdę stany zapalne. Stąd ich fachowe nazwy: zapalenie kątów ust lub kątowe zapalenie warg. Ich przyczyną często są droboustroje, takie jak bakterie lub grzyby. Gdy o tej porze roku mamy naturalnie obniżoną odporność, mogą się łatwiej gromadzić i rozwijać w ciepłych, wilgotnych oraz delikatnych miejscach, takich właśnie jak kąciki ust.

Zajady zwykle występują symetrycznie. Najpierw dochodzi do pęknięcia skóry w kącikach ust. Następnie pojawiają się drobne bąble wypełnione płynem surowiczym. Ranki, które tworzą się po ich pęknięciu (tzw. nadżerki) są bolesne i trudno się goją, ale nie swędzą i nie rozprzestrzeniają się na inne części ciała.

Co sprzyja ich pojawianiu się?

●Nawyk częstego oblizywania warg. Powoduje ciągłe zawilgocenie kącików ust i rozpulchnienie śluzówki, przez co łatwiej rozwija się w niej chorobotwórcza mikroflora.

●Sięganie brudnymi palcami do ust. To częste wśród dzieci, zwłaszcza młodszych, które mają taki odruch, np. gdy są czymś zajęte albo zaciekawione.

●Zbyt rzadko wymieniane szczoteczki do zębów. Wraz z codzienną higieną stopniowo gromadzi się na nich coraz większa ilość drobnoustrojów (czego zupełnie nie widać gołym okiem). Po upływie 3 miesięcy znajduje się na nich naprawdę dużo bakterii i grzybów!

●Źle dopasowana proteza lub aparat ortodontyczny. Jeśli podczas zakładania i wyjmowania zmuszają do szerokiego otwarcia ust, może to być przyczyną drażnienia śluzówki i mechanicznych mikrouszkodzeń, przez które bakterie i grzyby mają łatwiejszy dostęp w głąb błony śluzowej.

●Leki, których skutkiem ubo cznym jest wysuszenie śluzówki w jamie ustnej (np. przeciwko trądzikowi z tzw. izotretinoiną; przeciwastmatyczne z tzw. salbutamolem, moczopędne z tzw. chlorotiazydem, przeciwdepresyjne z tzw. amitryptyliną). Wysuszona staje się mniej odporna na działanie chorobotwórczych drobnoustrojów.

Co pomoże złagodzić objawy i pozbyć się zmian?

●Domowe maści z miodu.

Przepis 1: W kieliszku utrzyj łyżeczkę miodu naturalnego (np. lipowego lub wielokwiatowego) z 10 kroplami tranu. Nałóż na gazik i przyłóż do popękanych kącików na 30 min. Stosuj 3 razy dziennie.

Przepis 2: Zmieszaj 50 g miodu z 1 surowym żółtkiem. Dodaj nieco olejku ze słodkich migdałów. Posmaruj mazidłem zajady, zostaw do wyschnięcia. Powtarzaj 2–3 razy dziennie.

Przepis 3: Połącz miód z gliceryną w proporcji 1:1. Smaruj zajady 2 razy dziennie.

●Napój drożdżowy: Łyżkę drożdży rozpuść w szklance gorącego mleka. Ostudź. Pij codziennie przez co najmniej 7 dni.

●Herbatka nagietkowa: Łyżkę suszonych płatków nagietka zalej szklanką wrzącej wody i pozostaw pod przykryciem 10 min; odcedź. Pij 2 razy dziennie po pół szklanki.

●Preparaty z zielarni lub apteki w kremie, maści lub sztyfcie zawierające propolis, ekstrakt z szałwii, witaminę B2, D-pantenol, tlenek cynku, składniki przeciwdrobnoustrojowe (na receptę).

Co pomoże zapobiec ich nawracaniu?

●Dieta z odpowiednią ilością witamin oraz pierwiastków, przede wszystkim: wit. z grupy B (B2 – 1,1 mg dziennie, B6 – 1,6 mg, B12 – 2,4 μg), kwasu foliowego (560 μg) oraz żelaza (18 mg dziennie).

●Ochronne pomadki zabezpieczające śluzówkę przed wysuszeniem i pękaniem.

●Unikanie niewłaściwych nawyków szkodliwych dla śluzówki ust (opis na poprzedniej str.).

Zaskakujący winowajca: sztućce

U osób uczulonych na nikiel zajady mogą być reakcją na kontakt z alergenem zawartym np. w sztućcach używanych podczas jedzenia posiłków. ● Używaj widelców i noży niezawierających niklu, w tym np. plastikowych. Postaraj się również o garnki pozbawione tego uczulającego cię metalu.

●Unikaj też picia wody kranowej, gdyż może ona zawierać dużo niklu (w zależności od stanu rur wodociągowych).

●Upewnij się u lekarza, czy nie zmienić diety. Niektóre pokarmy mogą uczulać jak nikiel (tzw. alergia krzyżowa).

Najlepsze źrodła cennych składników

Witaminy z grupy B:

B2 – jajka kurze (ok. 0,6 mg w 100 g), ser żółty (0,6 mg), kasza jaglana (0,4 mg);

B6 – kasza gryczana (0,7 mg w 100 g), mięso indycze (0,6 mg), kurze (0,5 mg), wołowe (0,5 mg), papryka czerwona (0,5 mg);

B12 – mleko (0,4 µg), twaróg (0,9 µg).

Uwaga! Aby zachować jak największą ilość witamin, unikaj trzymania pokarmów na świetle (np. w przezroczystych opakowaniach), również rozmrażania ich na świetle (np. mięsa), długiego płukania (np. warzyw) i gotowania w dużej ilości wody.

Kwas foliowy: ●szpinak (190 µg w 100 g), brukselka (130 µg) brokuły (119 µg), orzechy arachidowe (110 µg), kapusta włoska (80 µg), orzechy laskowe (72 µg), kalafior (55 µg), ryż brązowy (53 µg), papryka (52 µg), pomarańcze (30 µg). Pokarmy te przechowuj w chłodzie i gotuj krótko w małej ilości wody (np. warzywa).

Żelazo: ●wątróbka wieprzowa (19 mg w 100 g), natka pietruszki (5 mg). Uwaga! Wątróbkę jadaj z warzywami.

Naj

Zobacz również

  • Większość z nas nie przypuszcza nawet, jak wszędobylska potrafi być... Tymczasem krostki mogą pojawić się nie tylko na ustach, ale w... co najmniej 3 innych miejscach naszego ciała! więcej

Twój komentarz może być pierwszy

Zapoznaj się z Regulaminem
Wypełnienie pól oznaczonych * jest obowiązkowe.